2. oktober 2022
mageplager

Se opp for disse 5 tarm triggerne

Den store utfordringen med tarmplager er at det påvirker ikke bare tarmen. Noen ganger er symptomet mest tilstede i tarmen andre ganger kan det være hudplager, problemer med å regulere vekten, tette bihuler, lite energi, stive og ømme muskler og ledd for å nevne noe. Listen er lang. Det påvirker i bunn og grunn hele kroppen din, inkludert hjernen.

Det er logisk at hva vi spiser og hvordan vi fordøyer maten påvirker tarmen vår, men tarm triggere strekker seg langt utover hva du spiser.

 

5 ting som kan skade tarmen din – selv om du spiser sunt

Antibiotika

Noen ganger er det høyst nødvendig å bruke antibiotika. Vi kan helt klart i mange tilfeller bruke mat som medisin, men det er ikke å anbefale å spise seg frisk fra en dobbeltsidig lungebetennelse, det vil ofte kreve medisinskbehandling.

Antibiotika er mange ganger effektivt, problemet om det brukes unødig er at det tar ikke bare knekken på de bakteriene du ønsker å bli kvitt. Det tar også med seg de gode bakteriene i tarmen din. Dette kan gi deg kortvarige eller langvarige fordøyelsesplager.

Bruk antibiotika når du må

Vær samtidig våken om du får «samme infeksjon» om igjen og om igjen, finn ut hvorfor. Kan du gjøre noe annerledes, slik at behovet for antibiotika går ned?

For å forklare hva jeg mener, vil jeg dele ett par eksempler med deg.

Eksempel 1:
Jeg hadde på det meste 8 antibiotikakurer på ett år – alle for bronkitt. Det viktigste tiltaket jeg gjorde var å stumpe røyken. Nå er det ikke sikkert at du som leser dette verken røyker eller sliter med bronkitt, men det samme gjelder mange andre gjentagende infeksjoner, f.eks. urinveisinfeksjon.

Eksempel 2:
Gjentagende urinveisinfeksjoner.
Dette kan mange ganger løses uten medisiner, men da må du være tidlig ute med forebyggende behandling, f.eks. urter som støtter nyre/blære, drikke nok vann – gjerne med sitron, holde deg varm på føttene. Dette er bare noe av det du kan gjøre for å forebygge.

Vær obs på at samme gjelder her som i eksempelet med lungebetennelse. Har det først blitt en infeksjon. Snakk med lege, få medisinsk behandling når det kreves. Lytt samtidig til kroppen din, observer mønstrene dine. Kan du gjøre noe annerledes i din hverdag, som kan styrke din helse? Noen ganger kan du påvirke, andre ganger er det mer komplisert.

Alkohol

Det å drikke for mye alkohol kan gi deg mer en «bare» hodepine. Det skader også tarmslimhinnene dine. Matvarer du er sensitiv for vil du gjerne kunne merke større reaksjon på om det inntas sammen med alkohol. Har du problemer med øvre del av fordøyelsen vil du gjerne kunne oppleve å bli dårlig av veldig små mengder. Tips til litt mer magevennlige drinker (med og uten alkohol) finner du her.

Stress

For høyt stressnivå påvirker ikke bare tarmen, men hele fordøyelsen din. Mer om hva som skjer med fordøyelsen under stress, finner du i dette innlegget.

Mangel på fysisk aktivitet

Vi er skapt for å være i bevegelse. Alt i kroppen fungerer bedre når vi legger inn litt fysisk aktivitet i hverdagen. Det betyr ikke at du må trene hardt og løpe maraton for å oppnå helsegevinst. For tarmen din holder det i massevis at du er i bevegelse.
Det å rusle en liten tur rett etter måltid, fungerer nærmest som massasje for hele fordøyelsessystemet ditt. For noen kan dette være det som skal til for å redusere plager som for eksempel halsbrann.  

Dårlig søvn

Dårlig søvn stresser kroppen din. Når du sover dårlig vil det kunne påvirke spisemønsteret ditt, det gjør det lettere for deg å velge mat som ikke støtter tarmen din. Resultatet kan bli at tarmen kommer i ulage. Dette stresser kroppen din, og du kan fort komme inne i en sirkel som er utfordrende å komme ut av.

Alt henger sammen. Det er derfor ikke uvanlig at flere symptomer opptrer samtidig. Dårlig søvn, mageplager og samtidig vil mange oppleve at mangel på søvn gjør det vanskeligere å regulere vekten.

Legg forholdene til rette for gode søvnrutiner. Vær observant, er det noen daglige rutiner du kan endre som vil kunne gi deg en bedre nattesøvn?

 

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>