fbpx
12. juni 2024

Lektiner – når det som er sunt blir usunt

Det er ikke så uvanlig å dele matvarer inn i kategorier som sunt og usunt. En grov inndeling her vil til en viss grad være riktig, men det er likevel store variabler. For det er store individuelle forskjeller. Det som er sunt for en kan skape store problemer for en annen.Tema vi skal se nærmere på i dette innlegget er lektiner..

Lektiner – sunt eller usunt?

Lektiner er proteiner som vi finner i både plantekost, nøtter, frø og korn. Det er en del av forsvaret til både planter, nøtter, frø og korn. I likhet med fytinsyre er lektiner antinæringsstoff. Det kalles antinæringsstoff blant annet fordi at aktive lektiner kan redusere opptaket av mineraler.

Om lektiner er sunt eller usunt, kommer helt an på hvem som spiser det. Svært mange vil ha nytte av matvarer som er rik på lektiner, blant annet fordi at mange av disse matvarene også er rik på gode næringsstoffer som kroppen din trenger.

Samtidig vil mange oppleve at lektinrik mat skaper symptomforverring. Symptomene her kan vises seg i ledd, hud, mage/tarm eller hjernetåke for å nevne noe.

Som du ser så er vi igjen tilbake til at det perfekte kostholdet som fungerer for alle og for alltid, finnes ikke!

Hvilke matvarer er rik på lektiner?

Forskjellige belgfrukter, diverse korn som hvete, bokhvete, hirse og quinoa. Nøtter – spesielt mandler og cashew. Når det gjelder frø, vær oppmerksom på solsikkekjerner og sesamfrø. I tillegg finner vi det i en del grønnsaker, som blant annet aubergine, potet, tomat og mais.

Mange av disse matvarene er i kategorien – sunn mat. Men er det sunt for deg?

Hva kan du gjøre om du mistenker at du reagerer på lektiner?

Jeg vil anbefale deg med å begynne å se på hva du spiser per i dag. Lektinrik mat er ikke det første jeg anbefaler å kutte.

Men, om du spiser tarmvennligkost og har testet hvordan du reagerer på de store tarmtriggerne (de 3 store tarmtriggerne – gluten, meieriprodukter og sukker), eller at du har gått mer spesifikt til verks og allerede har funnet ut hvilke matvarer du ev har en matintoleranse på. Da kan det være verdt å teste og se om dette gjelder deg – dersom du fortsatt har symptomer.

Noen av disse matvarene tilhører nattskyggefamilien, noe som flere med lekk tarm kan reagere på. Om det matvarer fra nattskyggefamilien du reagerer på, vær samtidig obs på paprika, chili og Cayenne pepper. En del av de lektinrike matvarene er også høy på fodmap, så grunnen til at du kan reagere kan også være IBS og/eller SIBO.

Ta vår symptomquiz for tarmrelaterte plager her

Hva bør du være obs på?

Hvis du som leser dette mistenker at lektinrike matvarer kan være medvirkende årsaker til dine plager, da har jeg en oppfordring til deg.Gjør dette kun i en begrenset periode, og deretter gradvis re-introduser en og en matvare.

Varmebehandling og bløtlegging kan også gjøre til at du bedre tåler disse matvarene.

De færreste reagerer på all lektinrik mat. Du må finne ut hva som gjelder spesifikt for deg.

Det å kutte for mange matvarer kan tarmen din betale en høy pris for. Det er lett å havne i «fellen» – «jeg tåler kun disse 5 matvarene». Gjør du dette over lengre tid, vil du få en ubalanse i tarmfloraen din, for det er begrenset hvor mange gode bakterier du får matet ved et snevert kosthold.

Et godt tips her er lage deg en mikrobiom mashup. Det er den enkleste måten å øke artsmangfoldet i tarmen din.

Dagens oppfordring!

Ikke ta utgangspunkt i hva som fungerer for «alle andre». Ta deg tid til å lytte til kroppen din, bli kjent med hva som er bra for deg. Da først vil du kunne finne en balanse som gir deg friheten til å nyte god mat og god helse samtidig ❤️

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>