2. oktober 2022

Stresser du med vekten? STOPP!


Stress er ofte en medvirkende årsak til vektoppgang og det kan gjøre det vanskelig for deg å finne din naturlige vekt.

Hva er stress?

Ett kodeord for stress er travelhet - sannheten er at veldig mange har det travelt. Vi lever i ett høyhastighets samfunn - alt skal skje så fort hele tiden. Vi spiser fortere, oppdrar fortere, ferierer fortere. Selv om «alle» gjør det, jobber det mot det som er naturlig for kroppen. Konstant lavgradig stress respons i kroppen påvirker både fordøyelsen og forbrenningen vår negativt.

Kortvarig stress respons er bra for oss. Det er når det blir langvarig at kroppen «hele tiden» er i kjemp eller flukt modus – «overlevelesmodus» at visdommen fra kroppen «snakker» høyere til oss via forskjellige symptomer.

Stress akkumuleres i kroppen, og dette oppsamlede stresset aktiverer stresshormonet kortisol.

Hva skjer når vi blir stresset?

  • Appetitten går opp, spesielt på søtt, salt og fett.
  • Fettet lagrer seg fortere - spesielt rundt magen.
  • Fettforbrenningen hemmes, så vi lagrer fett raskere.
  • Fordøyelsen blir dårligere.
  • Konsentrasjonen daler.
  • Det er også mye som tyder på at stress skaper ubalanse i stoffskiftet.

Jeg har mange som kommer til meg, med ”vondter” i kroppen, men føler seg ikke stresset. Men når vi tar en HRV test og ser på det autonome nervesystemet viser det en del ganger at det er det sympatiske nervesystemet som er dominant. Det er denne delen av nervesystemet som dominerer når kroppen er stresset. Det trenger ikke gi følelsesmessig stress, men stress responsen er den samme fysiologisk sett uansett hva som utløser den.

Derfor er det viktig å se litt på historien, hvordan har livet ditt vært de siste årene?  Stress spiller ofte en stor rolle både når det gjelder tarmplager, vektregulering og muskelsmerter.  

Det som skjer når du blir kvitt gammelt stress er blant annet at du sover bedre, og det er når du får den dype søvnen at fettforbrenningen er på topp.

Hvor godt du takler stress?

Noen takler stress veldig bra, andre takler det ikke fullt så bra. Om du mistenker at stress er en medvirkende årsak til noen av dine plager, få med deg disse to tipsene som kan bidra til mindre stress og mer energi.

Pusteteknikker

Prøv å legg merke til pusten din når du er stresset. Vi har en tendens til å ikke puste skikkelig ut når stresset bobler i kroppen. Dette er egentlig en forsvarsmekanisme, når kroppen er i stressmodus så er den hele tiden i beredskap. Det hadde vert fint det - om stresset bare varte en kort stund, men når vi kronisk går rundt med ”stresspust” og høye skuldre, gir det etterhvert fysiske utslag, som f.eks. vondt i nakken, dårlig søvn, vanskelig å regulere vekten osv.

Det finnes mange forskjellige pusteteknikker, jeg vil dele 2 med deg her:

  1. Ta 15 gode inn og ut pust morgen og kveld. Pust inn med nesen ”magen blåses opp”, pust ut med munnen ”magen synker sammen”. Hold gjerne en hånd på magen når du tar pusteøvelsen.
  2. Pust inn, tell til 5, hold i ca 1 sekund, og pust ut og tell til 5. På denne måten trener du kroppen din til like lang ut pust som inn pust. Ut pusten kan med fordel gjerne være enda lenger – gjør det som føles behagelig.

Spiser du raskt – moderat eller sakte?

Dersom du har ett raskt spisetempo, vil du mest sannsynlig oppleve stor helsegevinst om du senker tempoet litt. Jeg vil ikke anbefale deg å tygge maten 30 ganger osv.. nei, vær heller tilstede når du spiser, nyt maten, legg vekk alt som kan forstyrre deg – inkludert mobil, pc og tv.
Er det enkelt? Nei, det å senke tempoet er for de fleste en utfordrende oppgave. Tar du utfordringen? Test det i 14 dager og se hva som skjer.

Noe av du kan oppleve:

Mindre halsbrann, generelt bedre fordøyelse, naturlig metthetsfølelse – noe som gjør det lettere å finne din naturlige vekt.

Det å finne sin naturlige vekt handler om langt mer enn hva vi spiser. Vil du ha mine 5 suksessfaktorer for varig vektendring + strategien som hjelper deg å regulere appetitten din?
Hiv deg med på vårt gratis kurs?

Hilsen
Margrethe

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

2 tanker om “Stresser du med vekten? STOPP!

  1. Jeg er i gang med kurset! Har sett de tre første! Veldig fint! Gleder meg til nummer fire og fem! Takk! Mye nye ting her som virker bra for meg!! Kari

    1. Hei Kari, så kjekt at du likte gratis kurset vårt?
      Det er kun 3 videoer i gratis kurset. Om du ønsker flere videoer, følg oss gjerne på Messenger for gratis ukentlig inspirasjons til lavere vekt og sunnere tarm. Denne lenken tar deg direkte til vår Messenger: https://m.me/575955372778515

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>