fbpx
26. mai 2024
Når følelsene bestemmer hva du skal spise

Uønskede spisevaner?

Du vet hva som er bra for deg å spise, men du gjør det ikke likevel? Hvorfor er det så mange som har det akkurat sånn? Det er jo ikke manko på kostholdsråd. Du vet sannsynligvis hva som hadde vært smart å spise mer av, og hva du med fordel kunne spist mindre av. Det handler stort sett ikke om, at vi ikke vet. Jeg tror at mange av våre uønskede spisevaner kommer fra våre vansker med å regulere følelsene.

 

Uønskede spisevaner kan mange ganger være drevet av «giftige» tanker om kropp, mat og ernæring.

Om du har en eller flere giftige tanker om kropp, mat og ernæring som f.eks.: «Om jeg bare hadde funnet den perfekte dietten, da ville alt vært ok, for alltid». «Hvis jeg bare var tynn, da ville jeg blitt lykkelig»
Men blir vi egentlig lykkeligere av å være tynn?

Problemet er, at disse giftige tankene ofte sender deg i motsatt retning av der du ønsker å gå. Litt av grunnen til dette er, at det skaper en psykologisk stressrespons i kroppen din.

Hva om vi snur litt på det?

Istedenfor å føle skam, og bli lei deg fordi du ikke klarer å følge ett gitt opplegg over tid.
Hva om du bruker de uønskede spisevanene, som en lærer til å bedre navigere i det du ikke er komfortabel med?

 

Mange ganger handler ikke problemer med maten om maten.

Mange ganger handler det om misnøye med kroppen og noen ganger så sterkt som kroppshat. Det er ikke alltid ett ernæringsproblem! Det kan være en manifestering av vanskelige livserfaringer, og følelsene dette bringer med seg.

For eksempel, utfordringer i ekteskapet, misnøye med jobbsituasjonen din, eller andre situasjoner som du utsetter å ta tak i, for det oppleves som vondt og vanskelig.
Da kan det mange ganger være lettere å spise, fokusere på tallet på vekten og kontrollere appetitten, enn å se på det som egentlig er problemet.

 

Falsk «diagnose»

Mange gir seg selv «diagnosen» manglende viljestyrke.
Kanskje har du også tenkt at, hadde jeg bare hatt litt mer viljestyrke, da, da skulle jeg skapt meg en bedre helse, og en slankere kropp.
Det er ofte feil ende å begynne i – det blir som å prøve å fikse ett problem som ikke eksisterer. Det er som om at all elektrisiteten i huset ditt forsvinner, ingenting virker, og du leier inn en rørlegger for å fikse rørene, det funker dårlig!

 

Vi mennesker bruker mat til å regulere følelsene. Livet skjer, og det er fullt i følelser. Det som virkelig kan bety noe er hvordan du metaboliserer /fordøyer følelsene dine.

 

Mitt tips til deg, som har uønskede spisevaner, og vil gjøre en endring  – begynn med å lytte. Lytt til hva disse følelsene prøver å fortelle deg. Det er stor sjanse for, at ditt spisemønster endrer seg når du begynner å lytte, og tar tak i det som egentlig er problemet.

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

6 tanker om “Uønskede spisevaner?

  1. Ja tror du er på sporet her. Men det er også at diettene er så motstridende.
    Lettmat, lite fett, frukt og grønt, fem om dagen, grovt brød, dropp sukker.
    Den andre sier: grønsaker, salat avokado, ikke frukt, ikke sukker, men creme
    fresh, smør, masse salat og grønt, masse! Også: Olivenolje, kokosfett, spis det med skje!
    Og hva blir best av dette? Har prøvd begge og like vanskelig. Tror også det sitter i hodet og magen,
    som du sier. Men lett? Nei.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>