1. februar 2023

Dårligere mage etter at du begynte å spise glutenfritt ?

Gluten er for mange en stor tarmtrigger. Mange har derfor kuttet dette ut på egenhånd, uten noe form for veiledning. Har du kuttet gluten og opplevd symptomforverring ? Få med deg de tre mest vanlige årsakene til dette

 

1. SIBO – Overvekst av bakterier i tynntarmen

Om mageplagene dine er koblet til SIBO vil det å gå over til glutenfritt kunne gjøre deg verre. Grunnen til dette er at mye av den glutenfrie maten du får kjøpt i butikken er ofte rik på forskjellige former for stivelse som f.eks. potetstivelse, maisstivelse og tapiokastivelse. Dette er resistentstivelse. Resistentstivelse er fiber – mat til bakteriene. Dette kan ofte være en fordel om mageplagene er koblet til ubalanse i tykktarm, men kan gi symptomforverring om du har SIBO.

Har du cøliaki og ikke opplever forventet symptomlette ved en glutenfri diett, så er det mulig at du har SIBO i tillegg. (OBS dette er bare en mulig årsak ).

 

2. Glutenfrie alternativ er ofte ultraprosesserte matvarer

Dette i seg selv vil kunne gi symptomforverring blant annet i  fordøyelsessystemet. Når en matvare er ultraprosessert har den ofte en lengre ingrediensliste. Denne type mat gir deg ofte mye kalorier og lite næring.

Mange har hørt at det å spise glutenfritt hjelper på mer enn magevondt, det kan også hjelpe deg ned i vekt. Det å spise glutenfritt kan hjelpe deg ned i vekt om du velger naturlig ubearbeidet glutenfri mat.
Det har også ofte stort effekt om du har matintoleranse/glutensensitivitet og gluten bidrar til symptomer som blant annet oppblåst mage. Det samme gjelder dessverre ikke for glutenfrie ferdigprodukter. Glutenfri hel og halvfabrikatet mat inngår ikke i et tarmstyrkende kosthold.

3. Reagerer du på lektinrike matvarer ?

Kanskje er du nøye med punkt to. Du lager som regel maten din fra grunn av og spiser kun ferdigmat en sjelden gang. Selv om du er kjempeflink, blir magen verre istedenfor bedre. Ikke bare mageplagene, men muskler og ledd blir også verre.

Da kan det være lektiner som er din tarmtrigger (Mer om lektiner finner du her).
Mange er så flinke og går over til spise naturlig glutenfri mat som nøtter og frø, bønner og linser. Og unngår den prosesserte maispastaen, og velger bokhvete og quinoa istedenfor. Dersom du kjenner deg igjen i dette, ta en kikk på dette med lektiner, kanskje det er der du kan ha nytte av å gjøre noen justeringer ?

 

Hvordan velge glutenfritt som støtter tarmen ?

Som jeg nevnte innledningsvis så er det ikke til å komme forbi at gluten er en stor tarmtrigger for mange. Skal du velge glutenfritt som støtter tarmen er det gunstig å velge produkter som er naturlig fri for gluten. Som du ser av punktene ovenfor kan det i tillegg være andre ting du bør sjekke ut.

Når det gjelder glutenholdige matvarer så er det faktisk den eneste maten som har en direkte kobling til en autoimmun sykdom. Cøliaki er mye mer alvorlig enn glutensensitivitet.
Dersom du har grunn til å mistenke cøliaki, er det viktig å få kartlagt dette før du kutter gluten. Behandlingen ved cøliaki er glutenfri kost. Kutter du gluten i forkant av en cøliaki utredning er det derfor vanskelig å finne ut om du egentlig har cøliaki.

 

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>