fbpx
26. mai 2024

Matintoleranse er ikke en sykdom

Selv om det ikke er en sykdom, kan det gi en rekke symptomer. Symptomregisteret for matintoleranse er bredt, det strekker seg langt utover tarmrelaterte plager

 

Mer enn «bare» fordøyelsesplager

Om du har en reell matintoleranse danner du antistoffer mot en eller flere matvarer. Antistoffet som er mest vanlig å teste for er IgG. Dette er en forsinket reaksjon, det vil si at det kan ta fra 2 til 72 timer før du får symptom.

Denne forsinkelsen gjør det mange ganger utfordrende å vite hva du reagerer på. Symptomene det kan gi er også logisk sett mange ganger vanskelig å koble til maten du har inntatt.

 

Et eksempel på dette er overvekt

Når du spiser mat som du ikke bryter tilfredsstillende ned vil dette kunne føre til at det er vanskelig å regulere vekten. Det er ikke så lett å koble dette til matintoleranse, for du får ikke direkte symptom etter inntak av mat, men selv om du spiser sunt og trener ukentlig så skjer det ingen ting med vekten.

 

Ett annet eksempel er muskelverk

Konstant verk i muskulaturen. Du går kanskje i behandling for muskelplagene, men det hjelper bare en kort stund før kloen i nakken er tilbake. Dersom du har en uoppdaget IgG reaksjon (forsinket reaksjon) på matvarer du inntar daglig, vil trolig ikke muskelverken slippe taket før du har gjort noe som demper årsaken til inflammasjonen.

 

«På sikt har jeg fått mer ro i kroppen, og muskelbehandlingen fungerer nå på lang sikt»

Eivind

 

 

Lite energi, følelse av nedstemthet, hjernetåke ?

Ja, også disse symptomene kan komme av matintoleranse.
IgG reaksjoner kan påvirke mer enn bare fordøyelsen, det kan også påvirke nervesystemet og hjernen.

 

«Har nå meir overskudd og energi. Gått ned 10 kg. Mindre smerter i skulder. Føler ikke på nedstemthet lengre»

Siv Merete

 

 

Matintoleransetest, trenger vi det ?

Om du har et usunt kosthold og er inaktiv vil det være en god start å begynne å gjøre noen små endringer der.
Et kosthold bestående av en høy andel tomme kalorier kan gi mange av disse symptomene. Inaktivitet vil også påvirke både tarm, energi og muskulatur.

De gangene en matintoleransetest kan være nyttig er om du har symptomer du ikke finner ut av. Du spiser normalt sunt og du er flink å holde deg i bevegelse, både hverdagsaktivitet og kanskje trener du i tillegg.

Kanskje har du dratt det enda et hakk lenger. Du følger en spesifikk diett, men symptomene er der fortsatt. Dietten du følger inneholder kanskje noe du ikke bryter tilfredsstillende ned ?

Vi bryter maten ulik ned, så det finnes ikke en diett eller et kosthold som fungerer for alle og for alltid. Veien til god helse er en individuell prosess.

 

Testene er omdiskutert, er det bare penger rett ut av vinduet ?
Jeg har jobbet med dette i en årrekke og ser nytteverdien av en slik test. (Mer info om testen jeg anbefaler finner du her) Men, det er din kropp og din helse. Du kan få veiledning og råd fra meg eller andre som jobber daglig med matintoleranse, men valget på hva du ønsker å gjøre er alltid ditt.

 

Er du skeptisk og/eller synes testen er for dyr, hva kan du gjøre selv ?

Selv om det er svært ulikt hva hver enkelt danner antistoffer mot er det noen matvarer som flere reagerer på i større eller mindre grad.

Dersom du mistenker at noen av dine symptom kan henge sammen med maten du spiser, prøv i 21 dager uten de 3 store triggerne.

Gluten, meieriprodukter og sukker.

Merker du bedring etter 21 dager ? Start gradvis å re-introduser matvarene igjen. Mange opplever at elimineringsmetoden fungerer supert. Er du skeptisk til testene, eller synes at det er for dyrt,  vil jeg anbefale deg å gi deg selv tre uker uten de tre store triggerne. Kanskje symptomene lindres ?

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>