2. oktober 2022
Søtsug

Er sukker løsningen eller problemet?

Vi snakker ofte om at sukker er problemet! Hadde du bare klart å styre unna sukkerholdig mat ville alt vært mye bedre. Det hadde blitt lettere å regulere vekten, mindre mageplager, huden din hadde blitt friskere og du kunne sagt takk og farvel til stadig verkende muskler og ledd

Er sukker problemet eller er det egentlig løsningen?

Hva er nå dette for et spørsmål tenker du kanskje.. Klart sukkeret er problemet! Svaret på det er både ja og nei.

Når sukker blir løsningen

Sukker og sukkerholdig mat kan mange ganger være løsningen. Sukker er et kraftig substitutt. Det vil si at det gir en umiddelbar tilfredsstillelse. Når du er veldig stresset og du får akutt behov for noe søtt, vil dette i langt de fleste tilfeller gi et velbehag og du føler deg umiddelbart bedre. Ulempen er at den gode følelsen varer som regel bare en kort stund, og da vil kroppen mest sannsynlig hige etter god følelsen og du vil spise noe søtt igjen – for du vet det virker.

Det som er interessant å se på er..

Hvorfor har du behov for sukker?

Her ligger ofte svaret. En craving kommer aldri uten en god grunn. Når du begynner å se på dette vil du ofte oppdage at sukkeret er ikke problemet, men mer som en automatisert quickfix for et underliggende problem.

Vanlige problemer og situasjoner vi ubevisst ønsker å løse med sukker

  • Stress, akutt eller langvarig.
  • Følelser som tristhet, ensomhet, kjedsomhet eller andre følelser du opplever som utfordrende.
  • Smerter, for eksempel kroniske muskelsmerter.

Når du begynner å identifisere hva som egentlig er problemet, vil ofte cravingen begynne å slippe av seg selv?

Kanskje har du opplevd at når du gir kroppen det den trenger både av mat og avspenning så blir det også lettere å spise det som er bra for kroppen din?

Er det da bare å spise sukker hver gang du har lyst på?

Om dette er et gjentagende mønster for deg, og du får problemer enten med å regulere vekten, vondt i magen eller verkende muskler og ledd. Da vil jeg anbefale deg å se på hvorfor.

Sjekkliste ved søtsug

  1. Spiser du nok (næringsrik)mat?
  2. Spiser du tilstrekkelig med proteiner?
  3. Hvordan er stressnivået ditt?
  4. Får du i deg for tilstrekkelig mengde av essensielle fettsyrer og mineraler fra maten du spiser?
  5. Legg merke til om du spiser for å dempe følelser du står i eller om du faktisk er sulten.

Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene? Da er min anbefaling til deg å se nærmere på det som gjelder for deg. Vær nysgjerrig på hvilken beskjed søtsuget bringer med seg –  for en craving kommer sjelden uten en beskjed ?

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>