fbpx
1. mars 2024

Hvorfor kan matintoleranse føre til overvekt?

Å telle kalorier er gjerne det første strategien mange velger når de ønsker vektnedgang. Men er det smart? Nei, vil jeg svare på det. Kaloriene teller, men du trenger ikke telle kalorier. Legg heller merke til hvor kaloriene dine kommer fra, og hvor godt du bryter ned de kaloriene (den maten) du spiser.

Noen av grunnene til at matintoleranse kan føre til overvekt.

Ubalanse i tarmen

Vanlige symptomer på matintoleranse er blant annet oppblåst mage og forstoppelse. Begge disse symptomene vil bidra til at det er vanskeligere for deg å gå ned i vekt. Når det gjelder forstoppelse eller skjult forstoppelse kan bare dette alene utgjøre 1-4 kg ekstra på vekten din. Når du styrker din fordøyelse vil du samtidig styrke din evne til å bryte maten tilfredsstillende ned.

Mange som har matintoleranse har ubalanse i tarmfloraen, også de som ikke har direkte mageplager. Hvilken tarmflora du har, påvirker i stor grad spisemønstret ditt. På en måte kan vi si at bakteriene er med på å bestemme hva du skal spise.

Det er flere studier som viser at personer med normalvekt har en rikere tarmkultur enn de som er overvektige. Det vil si at om du er normalvektig har du flere gode bakterietyper i tarmen.

[Gratiskurs] Finn din naturlige vekt, uten å slanke deg.

Ubalanse i hormonene

Fettcellene gjør mer enn å bare lagre ekstra kalorier. I følge Dr Axe opptrer fettvevet som om det skulle vert et eget organ, som pumper ut hormoner og betennelsessubstanser. Når du lagrer ekstra fett rundt organene dine (det viscerale fettet), øker produksjonen av betennelsesfremmende kjemikalier også kalt cytokiner. Disse fører til betennelse samtidig som de påvirker hormonene som regulerer appetitten vår.

Når tarmen ikke fungerer optimalt, kan du være mer utsatt for å få hormonelle forstyrrelser. Dette er fordi at betennelsestilstander vanligvis starter i tarmen. Vi har hormoner som styrer både metthetsfølelsen, sultfølelsen og fettlagringen.

Ubalanse i tarm og hormoner henger tett sammen. Under her vil jeg forklare kort om 4 viktige hormoner som påvirker din vekt.

Metthetshormonet – leptin

Overvekt fører til kronisk høye nivåer av leptin. Dette kan føre til leptinresistens. Dette betyr at kroppen din ikke responderer så bra på normale nivåer av metthetshormonet. To ting du kan gjøre selv:1. Spis mat som er rik på magnesium. Dette mineralet påvirker hjernens følsomhet for metthetshormonet.2. Senk spisetempoet.

Hormonet som styrer sultfølelsen – ghrelin.

Funksjonen til “sulthormonet” er å holde vekten oppe. Kroppen opplever det som en krise, når vekten går ned. Og dette setter i gang andre hormoner som blant annet stresshormonet – kortisol. Nok en grunn til å ikke velge strategien – spis lite mat, om du ønsker vektnedgang. Som du ser her så er det ikke bare viktig å spise mat som du bryter tilfredsstillende ned, det er også viktig at du spiser nok mat.

«Stresshormonet» kortisol og «fettlagringshormonet» insulin.

En av årsakene til matintoleranse er høyt stressnivå over tid. Stresshormonet kortisol påvirker “fettlagrings hormonet” insulin.  Veldig kort forklart, stadig høyt insulin = vektoppgang. Mer om hvordan dette hormonet påvirker vekten finner du her

Om du vil ned i vekt er mitt beste råd til deg å fokusere på en god tarmhelse og spise for en bedre hormonbalanse.

Har du prøvd «alt» for å regulere vekten din uten å ha oppnådd varig resultat?

Velkommen med på vårt gratiskurs. Her viser jeg deg hvordan og hvorfor sunnere tarmflora gir sunnere vekt. Kurset er delt opp i 3 deler (3 videoer + 3 e-poster). Du får tilsendt en ny video annen hver dag.
Klikk her om du ønsker å delta på vårt gratiskurs.

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

2 tanker om “Hvorfor kan matintoleranse føre til overvekt?

    1. Hei Inger Ann, så kjekt at du vil være med på vårt gratiskurs. Lykke til, og bare spør underveis om det er noe du lurer på?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>