2. oktober 2022

3 grunner til å IKKE velge lavkalori-diett.

Lavkalori-diett er ikke det beste valget om du vil ned i vekt!

Vi har i alle år hørt at det handler om forholdet mellom hvor mye kalorier du tar inn og hvor mye du forbrenner. Spis lite og tren mer så går du ned i vekt, dette fungerer ikke for alle.
Jo de fleste vil gå ned i vekt i starten, men hvordan er helsen din? Og hvor lenge varer dette?
Og er det fettet du har begynt å ”tære” på eller “brenner du opp sukkeret”?
Det finnes ikke ett type kosthold som er perfekt for alle. Det er fordi at ”inni er vi IKKE like”.
Noen klarer fint å bryte ned proteinene i egg, andre har intoleranser som gjør dette vanskelig. Noen kan fint spise meieriprodukter mens andre blir oppblåst i magen av dette.

Matvarer som gjør deg oppblåst bremser vektnedgangen din – uansett hvor sunt det er.

Når det gjelder overvekt må vi først finne ut – hvorfor er du overvektig?

  • Handler det om hormoner?
  • Matintoleranser?
  • Stress?
  • Feil sammensetning av måltidene dine?
  • Når begynte du å legge på deg?
  • Skjedde det noe i forkant av at vekten begynte å øke?

Ved å vite litt om disse tingene så vil det også være lettere å se f.eks hvilken treningsform som passer best for deg akkurat nå.

Eksempel: Vekten din startet å øke etter en traumatisk hendelse i livet ditt (skilsmisse, tap av noen du er glad i, mistet jobben o.l.),  om stressnivået ditt har etter dette vert alt for høyt  – vil du ha mer nytte av å gå lange turer hver dag – gjerne en times tur, med lav intensitet. Dette er med på å dempe stresset i kroppen din, og kan bidra til at spesielt magefettet lettere slipper taket, i kombinasjon med at kroppen får den næringen den trenger. For lite kalorier og hard trening vil ikke være den beste løsningen om dette gjelder deg.

Når du spiser det kroppen din trenger, så vil kaloriinntaket regulere seg helt av seg selv, er kroppen fornøyd så er den fornøyd!

 

3 grunner til å ikke velge lavkalori-diett.

  • Du får for lite av næringsstoffene kroppen din trenger. Når du kutter på antall kalorier, så kutter du samtidig ut viktige næringsstoffer som kroppen din trenger. Det som i hovedsak blir kuttet er fett. Alle slankeprodukter og lavkalori dietter inneholder veldig lite fett, av denne enkle grunnen:

    FETT INNEHOLDER MER KALORIER PER GRAM ENN PROTEINER OG KARBOHYDRATER!

    Fett inneholder 9 kalorier per gram
    karbohydrater inneholder 4 kalorier per gram
    Proteiner inneholder 4 kalorier per gram

    Om du teller kalorier, så vil det være naturlig å kutte på fettmengden i maten din. MEN, fett er nærmest nøytralt i forhold til insulin. Insulinet blir utløst ved blant annet inntak av sukker, MSG(smaksforsterker) og for store mengder proteiner. Insulin fjerner sukkeret fra blodet vårt, slik at blodsukkeret ikke stiger for mye, men insulin bidrar også til fettlagring.
    Å tilføre mer (sunt)fett i kosten er ikke årsaken til at du går ned i vekt, men du blir mer mett og kan dermed gå lengre uten å spise = mindre påvirkning på insulinet. (insulinet stiger hver gang du spiser).

  • Forbrenningen går ned. Når du tar inn færre kalorier enn du pleier, så justerer kroppen seg etter dette – resultat overtid = lavere forbrenning. Kraftig kalorikutt vil også gå på bekostning av muskelmassen din – mindre muskelmasse setter også forbrenningen ned. Når du går tilbake til det kostholdet du hadde før dietten, vil du mest sannsynlig legge på deg igjen.

  • Nei til diett. Jeg er ikke spesielt glad i dietter. En diett har en start og en slutt, hva skjer når du er ferdig med dietten?
    Vi trenger karbohydrater i form av grønnsaker, vi trenger sunne fett kilder og vi trenger proteiner. Om du spiser rett for din kropp, dvs eliminere eventuelle intoleranser, spiser ren mat, dempe lavnivå-betennelsestilstander i kroppen, finner ut hvilke hormoner som eventuelt er i ubalanse og rette opp i dette, så vil du mest sannsynlig gå ned i vekt – uten å telle kalorier. Som en bonus, når kroppen får det den trenger, så vil du føle mindre søt sug, salt sug eller sug etter andre matvarer du har på din ”må ha-liste”.

Når det gjelder vektnedgang så er det ikke en rett måte og en feil måte. Det som er viktig om du ønsker å gå ned i vekt, er å finne ut hva fungerer for deg?

Å spise mat som kan virke betennelsesdempende er et godt valg både for deg som vil ned i vekt og for deg som ønsker å ta bedre vare på helsen din.
Om du ikke allerede har fått guiden som hjelper deg med gode mat valg, så finner du den nederst på siden i dette blogginnlegget. 

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>