2. oktober 2022

12 tips som bedrer fordøyelsen 

Det er helt fantastisk når fordøyelsen fungerer som den skal – du får mer energi, bedre hud, mindre muskelverk og selvfølgelig mindre oppblåst mage

Om du har lekk tarm eller mistanke om at plagene dine kan komme fra tarmen så vil du mest sannsynlig ha stor nytte av disse tipsene.

 12 tips som bedrer din fordøyelse.

Gi tarmen hvile

Hvor ofte spiser du i løpet av en dag? Små spising mellom måltidene og det å spise for sent på kvelden, kan skape uro i magen. Anbefaler at du holder deg til 3 måltider per dag og at du har et spisevindu på max 9 timer – da får tarmen din 15 timer hvile i løpet av et døgn.les mer om fordelene med periodisk faste her.

Unngå eller reduser mengden kaffe og alkohol

Kaffe og alkohol kan påvirke fordøyelsen din negativt. Mistenker du at dette er dine «tarm triggere”? Prøv uten i 21 dager og se hva som skjer.
PS: koffeinfri kaffe kan ofte gi samme stress påvirkning på fordøyelsen din. Bytt det ut med urtete.

Unngå å overspise

Det er få ting som vil hjelpe fordøyelsen din bedre enn å unngå dette. En fin måte å klare å spise det kroppen  trenger – spis 3 balanserte måltider, masse godt fett, proteiner og grønnsaker. For det første så vil denne måltidskombinasjonen holde deg lenger mett og du MÅ tygge maten.

Tygg, tygg , tygg

vet du har hørt det før, men å tygge maten godt er super viktig for en god fordøyelse.

Bruk ingefær og gurkemeie

Begge deler er med på å fremme god tarmhelse. Bruk det i maten din og teen din. Test ut te laget på fersk ingefær, kanel og gurkemeie.

Å ta vare på fordøyelsen gir deg mer enn «bare» en friskere mage!

Spis mer fiber

Anbefaler at du får fiber fra grønnsaker og frø. For eksempel chiafrø og linfrø. (bløtlegges over natten)

Unngå stress når du spiser

Stress drar kroppens fokus vekk fra fordøyelsen din.

Unngå /reduser skadelig fett og fritert mat

Fett fordøyes langsomt. Spis det gode fettet (avokado, kokosolje, MCT olje, ekstra virgin olivenolje) Spis det sammen med grønnsaker uten stivelse, slik at du ikke får problemer med lever og galle. For mye (også sunt fett) uten grønnsaker kan gi luftplager.

Drikk eplesider eddik og sitron

Start dagen din med 1 ts av hver, blandet i vann. Dette fordi at mange har for lite magesyre. Ved å tilføre «syre» før måltidet så vil proteiner og fett fordøyes lettere. OBS: ikke bruk dette om du har betennelse i tarmen. Snakk med din lege om du er usikker på om du kan bruke dette.

Slapp av

Det er gull for fordøyelsen din om du reduser ditt hverdagsstress – og eller kroniske stress. Stress er en av hovedårsakene til lekk tarm.

Spis/drikk mer av disse matvarene:

Grønnsaker uten stivelse, kjøtt, fisk, fermentert mat, nøtter, egg og frø. Kok din egen kraft og bruk det i supper, sauser eller drikk det som siste måltid for dagen. 

Ikke spis /drikk for mye av disse mat/drikke varene:

Kaffe, alkohol, matvarer som inneholder mye sukker, meieriprodukter, gluten, margarin, ferdigmat og junkfood.

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

3 tanker om “12 tips som bedrer fordøyelsen 

    1. Hei Elin?Grunnen til at syltetøy står på listen;”mat som kan virke betennelsesfremmende” er fordi at det ofte inneholder mye sukker og konserveringsmidler. Om du lager ditt eget syltetøy av for eksempel bær, sukrin, vann og maisenna – så vil det være noe helt annet?

  1. Finner tipsene meget interessante og ikke minst balanserte.
    Innen kosthold i dag er det ofte ett av følgende
    — bare spis variert
    — eller litt fanatisk om at et gitt kosthold er alfa og omega for alle, uansett…

    Tipsene her virker mer på at vi faktisk kan være det vi er – forskjellige.

    Mitt hovedproblem er et medfødt brokk i mellomgulvet i tillegg til at visse typer mat gir mye luft.
    Jeg kan ha den typiske refluks-saken hvor man kan tro det er hjerteinfarkt om man ikke vet hva det er.

    For øvrig er det å være i bevegelse en god medisin, og jeg har aldri opplevd magesmerter ved trening, men de har i alle fall nesten utelukkende kommet når man sitter.

    Er enig i rådet om få måltider.
    Det har jeg også selv før praktisert…men så var det det med stresset da i en for det meste stillesittende jobb…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>