2. oktober 2022

Har du gått på en sukkersmell? Det gjorde jeg!

Om du går på en sukkersmell da er du ikke alene – det er hvert fall to av oss

Hvorfor er det lettere å velge sukkerholdig mat selv om vi vet at brokkoli og grønnkål er bedre for oss? Opplever du også at sjokoladen eller snopet noen ganger formelig roper til deg?
Historien jeg vil dele med deg i dag skjedde meg for ett par uker siden. Jeg var på jobb til kl 19.00, skulle på kurs kl 20.00. Uventet kø på vei hjem fra jobb, gjorde at jeg fikk ikke tid til å spise den maten jeg hadde planlagt –  om jeg skulle rekke kurset. Resultatet ble tre kyllingvinger, som ble spist mens jeg gjorde meg klar. Stressnivå for høyt – da kom søtsuget på besøk.

Hva gjør jeg? Jo finner noen kokosboller som lå igjen fra helgen etter at min datter hadde hatt overnattingsbesøk.

Jeg smaker ikke bitte litt på den ene kokosbollen, nei da –  to stykk gikk ned på høykant

Noen dager blir fullpakket. Jeg som mange andre, har dager der jeg jobber litt for mange timer. Haster av gårde og hva skjer???

Jo, hva vi spiser blir kanskje ikke akkurat det vi hadde tenkt. Du tenker kanskje, nei fa.. heller, går du på en smell, du som har jobbet med kosthold i mange år. Svaret er JA. Noen ganger så gjør jeg det.

Det som er interessant er hvorfor skjer dette???

Selv om du er over gjennomsnittet interessert i kost, trening og meditasjon så glipper det innimellom. Det skjer som regel når man ikke har planlagt dagen godt nok – og selvfølgelig hvor på stressbarometeret du befinner deg.

Når jeg skriver dette innlegget her, så er det like mye til meg selv som det er til deg kjære leser. Planlegging og struktur er SUPER VIKTIG for at dagene skal gå rundt på en god måte.

Noen ganger tross god planlegging så skjærer det seg – for noen ting rår du ikke over selv.
Du som har fulgt meg en stund, ser at jeg gjorde ALT jeg anbefaler at vi ikke gjør. Spise under stress, har snop lett tilgjengelig osv.

Hvorfor forteller jeg dette til deg? Jo, for å dele med deg at det er helt normalt å gå på en sukkersmell innimellom.

Å gå på en smell av og til er ikke det motsatte av suksess – det er en del av suksessen når du er i en livsstilsendring

Kjenner du deg  igjen? Du har startet en ny livsstil og så skjer dette

– sett en sterk over det. Det er helt ok om vi trakker ut i, det betyr bare at du som meg er bare ett menneske. Det er ikke noe krise om vi ikke lager det til en krise. Kanskje får du litt vondt i magen, kanskje legger det en demper på energi nivået, eller om du ønsker å gå ned i vekt, så vil det sette deg ut av fettforbrenning i noen dager – gjør det noe om det skjer av og til?

Jeg tenker det er hele forskjellen på en livsstilsendring og en diett. Livsstilsendringen betyr at du i 80/90 % av tilfellene tar valg som er bra for deg med noen utskeielser innimellom – noen planlagte og noen der stresshormonene tar valget for deg.

 

Mine tips til deg er:

  • Ikke dvel ved det. Du trenger ikke gjøre det samme neste dag! Dårlig samvittighet hjelper ikke på noe – eneste det fører til er at stressbarometeret lyser rødt og du fortsetter med det som ikke er bra for deg.
  • En utskeielse – hvert fall om du har matintoleranse er av og til nødvendig. Det får oss til å raskt ønske å havne på ”track” igjen –  vi ønsker jo at kroppen skal fungere. Om du spiser noe som gjør at du får luft i magen, blir kvalm, sliten eller får verk i muskulaturen. Når du finner ut hvilke matvarer dette er, så er det lettere å kutte disse – hvert fall redusere inntaket kraftig – husk matintoleranse er mengderelatert.

Ta tarm testen her!

  • Finn ut hva som trigger din kropp – styr klar dette i størst mulig grad. Finne gode erstatninger er det beste – men som sagt har du spist noe som ikke gjør kroppen din godt, sett en strek – du får blanke ark i morgen.

Er du sånn som meg som digger sjokolade?

Få med deg oppskriften på digge sjokoladekuler med kokos. Helt fri for gluten, meieriprodukter og nesten sukkerfri – søtet med dadler.

OBS: krever bitte litt planlegging, men den smaker super godt og de er fri for de verste triggerne for oss ”lekktarmere”.

Ønsker deg en god søndag – med eller uten sukker!

Margrethe

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>