3. oktober 2022
ferietips

3 tips til ferien når du har intoleranse og/ eller allergi.

Snart ferie – juhuu☀️

Ferien nærmer seg med stormskritt, og mange har allerede booket ferier både i inn og utland. Det er fantastisk med litt fri –  tid til å gjøre andre ting og tid til å være mer sammen med familien. Ferie betyr også at gode rutiner blir utfordret. Jeg vil i dag komme med noen tips til deg som har allergi og eller intoleranse – og til deg som er godt i gang med din nye livsstil og ønsker å holde deg til ditt “nye” kosthold selv om det er ferietid.

3 tips som gjør ferien lettere.

  • Lag ditt eget allergi kort på allerglobal.com

Dette kortet er helt genialt om du planlegger utlandsferie.
Mange har helt sikkert opplevd når du er på reise og skal ut og spise – kelneren er høflig og grei, nikker og smiler når du legger inn din bestilling som skal være fri for meieriprodukter og gluten.
Så får du servert maten og oppdager at det var ikke akkurat det du bestilte. Noen som kjenner seg igjen?

Det geniale med et allergikort er at du kan skrive det ut på hvilket som helst språk.

På denne måten øker du sjansen for at du får det du har bestilt + at du trenger ikke styre så mye – tegne og forklare om det er flere ting du reagerer på. De får det på sitt morsmål, og kan levere allergikortet ditt til kokken og du kan nyte maten uten å bekymre deg for mageknip eller ev andre symptomer.

  • For mye sukker er ikke bare søtt!

”Det er forskjell på et utskeielses måltid og en utskeielses dag – uke”.

Jeg skal ikke komme med noen pekefinger og si at ingen må spise sukker i ferien.
Denne går til deg som vil vite hva du kan gjøre om du allerede har startet på din livsstilsendring og ikke ønsker å gå mange skritt tilbake pg.a ferien din.

Mat og drikke som bremser fettforbrenningen din:

Alkohol
Juice
Brus
Måltider som består av stivelse + proteiner (eksempel: poteter og kjøtt, kjøttdeig og spagetti, pizza, hamburger + pommes frites, brødmat)
All mat med mye tilsatt sukker – pannekaker, vafler, muffins osv..

Min anbefaling til deg er:

  • Drikk vann som tørste drikke – gjerne med frukt oppi, så du får litt variasjon.
  • Bland hvitvin med farris.
  • Sjekk hvor mye sukker vinen du drikker inneholder.
  • Spis mest mulig ren mat – skal du til ”syden” så er det ofte masse gode salater å velge i.
  • Velg saft-is istedenfor soft-is.

Bestem deg for utskeielse – ja du leste riktig. Om det er noe du forbinder med feriekosen, så unn deg gjerne dette. Skeier du ut – nyt det! Men velg gjerne en sunnere variant til neste måltid.

På denne måten, vil du ikke gå ned i vekt, men du kan holde vekten – og skulle du gå opp litt, så ikke stress med det. Bestem deg før ferien hva du ønsker å gjøre.

Planlagte utskeielser (innenfor det du tåler), vil også gjøre til at du vil nyte måltidet /drikken din mer.

Raffinert sukker og store mengder proteiner, vil ofte bremse forbrenningen din. Om kroppen har tilgang på sukker, så vil den bruke det som ”fuel”. Dette er grunnen til at det kan gå opptil 4 dager før du er i fettforbrenning igjen etter en utskeielse.

Finn en kombinasjon som gjør til at du kan nyte ferien og samtidig nyte ukene etter at ferien er ferdig.

Et tips for å holde søtsuget under kontroll er å få i deg nok kalium – ikke kjøp kosttilskudd, få heller i deg plenty (helst 7 ”never” ) grønne grønnsaker hver dag: spinat, grønnkål, selleri, avokado ol.

Kalium er nødvendig for at kroppen skal kunne lagre sukker istedenfor fett. Det lagrede sukkeret går da til energi og kan derfor ikke  lagres som fett.

  • Unngå oppblåst mage i ferien.

En av grunnene til oppblåst mage kan være mangel på syre. Vi trenger syre for å kunne bryte ned maten vi spiser.
Den enkleste måten å få dette til på er å drikke et glass med vann tilsatt 1 ts eplesider eddik + 1 ts sitron før måltid.

OBS: Du må ikke bruke dette, dersom du har magesår eller andre betennelsestilstander i tarmen din.
Det kan også påvirke enkelte medisiner. Er du usikker på om du kan bruke dette, snakk med din lege først.
Dersom du opplever brennende følelse i magen, så er sannsynligvis dosen for høy.
Dette rådet + at du spiser mat du klarer å fordøye, vil høyst sannsynlig gi deg en mage som er mindre oppblåst!

Håper du får nytte av noen av disse tipsene, ønsker deg en super sommer?

Nyt ferien – vi snakkes?

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

4 tanker om “3 tips til ferien når du har intoleranse og/ eller allergi.

  1. Hei Margrethe. Riktig god ferie .. Nyt den.. Tekk for gode tips.
    Blir spennande å reise på ferie og holde fokus på maten.
    Eg skal ha med meg eplesider eddik og sitron veks det der , så det kjøper eg..
    Ellers tar eg med havreknekkebrød.
    Nyter litt kvitvin tenker eg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>