3. oktober 2022

3 GODE ALTERNATIVER TIL MELK- OG GLUTENFRI KOSEMAT.

HVA SKAL DU SPISE I HELGEN?

Taco, nachos og hamburger har noe til felles. De er ofte å se på middagsbordet fredag eller lørdagskveld. Men hva skjer med helgekosen når du har intoleranse eller hakket verre allergi mot meieriprodukter og eller gluten?

ALLERGI OG INTOLERANSE.

Vi er så (u)heldig at vi har begge deler hjemme hos oss. Både allergi og intoleranse. Intoleranse kan du sjonglere litt med uten at det får livstruende konsekvenser. 80/20 regelen som jeg tidligere har snakket om, går på utskeielser innenfor det du tolererer. Noen ganger gjelder regelen “har du lyst, har du lov”  sånn som f.eks. en og annen helg ,ferier, weekendturer osv.. Mange velger likevel å være nøye også her for å unngå unødvendige plager. Intoleranse er mengderelatert, så litt utskeielse vil for noen fungere fint, mens andre må være strengere – finn ut hva som funker for deg. Når det gjelder kraftig allergi så er det ikke rom for utskeielse, da du helst vil unngå å stappe inn en epipen eller to i låret, og i ”worst case” ende opp med innleggelse på sykehus.

Det er svært sjelden noen er allergisk mot poteter, heller ikke så ofte intoleranse. Men selv om du tåler dette, så fungerer ikke kroppen så godt på pommes frites om du spiser dette hver dag!  
OBS: Har du allergi, sjekk ut at pommes fritesen du spiser er glutenfri. 

GLUTENFRITT ALLTID ET SUNT ALTERNATIV?

Du blir ikke sunnere ved å spise glutenfritt brød, kake eller pizza. Kanskje heller tvert i mot. Når det kommer til næringsverdi så skårer ikke glutenfritt særlig høyt. Det er ofte mindre fiber i glutenfritt brød, og fiber er nødvendig for en god fordøyelse. Fiber fungerer blant annet som mat til de gode tarmbakteriene, og er det noe jeg har erfart så er det at de vil du helst holde deg inne med. Du får det enkelt og greit bedre når du passer på å mate de gode tarmbakteriene dine.
Har du allergi eller kraftig intoleranse mot gluten og eller gliadin, så er glutenfri “ferdigmat” et alternativ, men sørg for å ikke spise bare dette. Få også inn mer naturlig glutenfri mat i ditt daglige kosthold. Naturlig glutenfri mat som fisk, kjøtt, egg, nøtter, frø, salater osv. er noe de fleste får helsemessige gevinster av. Men også her er det individuelt, tenk hele tiden – hva klarer din kropp å bryte ned? Hva funker for deg?

MEIERIPRODUKTER

Smeltet ost på burgeren og nachos`n, revet ost på taco`n, for en osteelsker så er det ganske store omveltninger å ikke kunne spise dette lenger. Jo, det finnes ost basert på soya, men den er etter min mening ikke så god, og soya er heller ikke et spesielt godt alternativ. Så da er det bare å slippe fantasien løs, hva kan vi bruke istedenfor? For noen fungerer geiteost, da den inneholder en annen type melkeprotein sammenlignet med  ”vanlig” ost.

 

Fredagstacoen.

Taco med vri.

Du trenger:
Ghee (klarnet smør), biffstrimler, agurk, tomat, søtpotet, løk, paprika og salatblad.

Slik gjør du:
Stek biffstrimlene i ghee el kokosolje, krydre etter ønske. Hakk opp søtpotet i terninger, stekes i 5-6 minutter. Dryss på litt himalaya salt, tilsett hakket paprika og løk. Legg lag på lag med kjøtt og grønnsaker oppi salatbladet, topp med agurk og tomat.

 

Nachos.

Nachos med havrefløte.

Du trenger:
Prothings chips eller søtpotet chips, havrefløte, buljong og de grønnsakene du vil ha til.

Slik gjør du:
Stek karbonadedeig eller annet kjøtt, 1 pk havrefløte, buljong eller annet krydder. Bland inn det du ønsker/tåler av grønnsaker. Topp med ruccola, tomater og agurk.

Har du barn som ikke vil ha grønnsakene blandet inn med kjøttet? Legg de ved siden av.

Søtpotetburger med grønnsaker.

Søtpotet burger – med dine favoritt grønnsaker.

Du trenger: 
Søtpotet, grønnsaker, hjemmelaget hamburger eller kjøpe ferdiglaget + de grønnsakene du liker best.

Slik gjør du:
Del søtpotetene på langs, ha på litt kokosolje + himmalya salt. Stekes på 180 grader i 15-20 minutter. Lag hamburgeren din akkurat slik du pleier, bare at du bruker søtpotet som topp og bunn. Serveres med grønnsaker du liker – eller det du har i kjøleskapet:-) (jeg har brukt, pastinakk, selleri, rødbeter og sukkererter).

Har du noen melk- og glutenfrie favoritter? Del gjerne med oss her på bloggen!

 

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>