fbpx
25. mai 2024

Blir du verre i magen av fiber ?

Om du er opptatt av tarmhelse har du helt sikkert hørt at fiber er viktig. Det er mat til de gode bakteriene i tarmen din, så det er riktig at det hører med til et sunt kosthold. Likevel kan det noen ganger skape symptomforverring.

Hvor får vi fiber fra?

Fiber finner vi blant annet i korn, frø, grønnsaker, frukt og bønner. Fiber går under gruppen karbohydrater. Forskjellen på fiber og andre typer karbohydrater er at vi kan ikke fordøye fiber, det er mat til bakteriene i tykktarmen.

4 grunner til at du kan bli verre i magen av fiber

  1. Du er vant til et kosthold med lite fiber.

    Om du lenge har hatt et kosthold som ikke er rikt på fiber, vil du kanskje oppleve at økt fibermengde vil kunne gi deg symptomforverring –  som mer luft i magen og vondt i magen.
    Litt av grunnen til dette er at bakteriene i tarmen din ikke er vant til å spise (fermentere) så mye. Det kan noen ganger gi litt mer luft i magen, til bakteriene dine har vendt seg til mer mat.
    Ofte vil dette regulere seg, om du gradvis venner tarmen til mer fiberrikkost.

  2. Du øker fibermengden uten å øke væskeinntaket.

    Fiber har den egenskapen at det binder vann og øker tarmvolumet. Dette er gunstig, spesielt om du er plaget med forstoppelse. I tillegg til at tarmvolumet øker blir det samtidig mykere. Dette gjør det lettere å gå på do. Om du derimot øker fibermengden og ikke drikker nok vann, vil tarminnholdet kunne bli hardere.

    Gratis symptomquiz for tarmrelaterte plager finner du her

  3. Du får fiber fra en matvare du ikke bryter helt tilfredsstillende ned.

    Flere og flere sliter med matintoleranse. Det norske kostholdet består av mye kornsorter som kan være utfordrende for enkelte tarmer. Du har helt sikker hørt at grovbrød er en god kilde til fiber. Det er ikke feil, men det kan likevel skape problemer for deg om du har vansker med å bryte ned f.eks. hvete, rug, spelt, bygg eller havre for å nevne noe.

  4. Du har IBS eller SIBO

    Om du har irritabel tarm (IBS) eller SIBO (overvekst av bakterier i tynntarmen) vil fiber mest sannsynlig skape problemer for deg.

    Ca 60% av de som har IBS har i tillegg SIBO.
    Om du kjenner deg igjen i at du blir bedre i magen når du spiser lite fiber som lyst brød, proteiner og kjøtt, kan det være at dette er årsaken.
    Grunnen til at dette skjer er at fiber er mat til bakteriene i tykktarmen din. Av ulike årsaker kan det skje at noen av bakteriene fra tykktarmen flytter inn i tynntarmen din. Her vil du helst ikke ha for mye bakterier.
    Om du har det, vil du kunne oppleve at bakteriene koser seg med all den ferske maten. Når de spiser (fermenterer) så produserer de gass og du får symptomer.

Hva er da best? Spise fiber eller unngå fiber?

For å få en sunn tarmflora så er fiber helt nødvendig. Jo flere kilder du kan få fiber fra jo bedre. Tarmfloraen din har det best om den består av mange forskjellige bakteriearter. De gode bakteriene i tarmen din er akkurat som deg og meg, de liker forskjellig mat.
For å mate flest mulig av dine gode hjelpere i tarmen, er det derfor lurt å spise variert innenfor det du tåler. 

Om du reagerer på fiber, finn ut hvilke av de 4 punktene jeg har nevnt overfor som gjelder deg. Dersom du nettopp har endret kosten din og nylig har inkludert mer fiber – gi det en sjanse, mulig du bare trenger å venne bakteriene dine til ditt nye kosthold. Husk også på å drikke nok vann.

Det er mange ganger vanskelig å vite hva som forårsaker symptomene. Vi har derfor laget en  symptomquiz for tarmrelaterte plager. Symptomquizen kan gi deg en pekepinn på om dine symptomer peker i retning IBS/SIBO eller matintoleranse og / eller lekk tarm.

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

2 tanker om “Blir du verre i magen av fiber ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>