fbpx
13. juni 2024

3 vanlige årsaker til lite energi

Det finnes både fysiske og psykiske årsaker til lite energi. Det vi skal se på i denne artikkelen er på noen av forløperne til energi. I og med at det er flere forløpere til energi, finnes det ikke en enkel metode for å øke energinivå. Den beste løsningen for deg finner du ved å kartlegge hvilken energiforløper du må jobbe med

Hva må til for å generere energi?

To nøkkelord når vi snakker om energi er mitokondrier og ATP produksjon.

Mitokondrier er veldig kort fortalt kraftstasjonene i cellene våre. Ved svekkelse i mitokondriene så vil det påvirke energinivået ditt. Mitokondriene er også nødvendig for at kroppen skal klare å produsere enkelte hormoner, som for eksempel kortisol. Normal kortisolproduksjon har blant annet stor påvirkning på søvnrytmen din.

ATP er energileverandøren, vi trenger det til alle prosesser i kroppen som krever energi. Det foregår en rekke prosesser inne i mitokondriene som er nødvendig for å produsere ATP.

Forløpere til energi

Mat

Kroppen omdanner maten vi spiser til energi.  Kroppen kan bruke glukose eller fett som energi. Hva som fungerer best vil variere fra person til person.
Noen har problemer med å omdanne glukose til energi og bør gjerne velge fett som energikilde. Dette kan være aktuelt for mange med insulinresistens. Om du har insulinresistens er det lettere å overspise og maten du spiser gir ikke alltid energi, men energien blir istedenfor lagret som fett på kroppen.

Andre har lite energi fordi at de rett og slett spiser for lite mat. Når du spiser for lite mat vil du ikke klare å produsere nok glykogen. Glykogen er glukoselageret ditt. Det er viktig at du har glukose på lager, slik at kroppen kan hente fra lageret når du ikke har spist på en stund, for eksempel i løpet av natten. 

Når det gjelder mat som energiforløper er det viktig at du finner ut hva som gjelder for deg. Mer om dette i neste punkt..

Fordøyelse og næringsopptak

Du blir ikke det du spiser, du blir det du fordøyer. Lytt til signaler fra ditt fordøyelsessystem! Hva er det som fungerer best for deg?

Spiser du noe mat som du ikke bryter tilfredsstillende ned?

Hvordan er det med galleblæren din?

Må du i en kortere eller lengre periode følge en terapeutisk diett pga. lekk tarm, SIBO, IBS eller andre fordøyelsesplager?

Ønsker du å styrke din fordøyelse? 

Få med deg gratis kurset
Friskere mage


Oksygenopptak

En av oppgavene til de røde blodcellene er å frakte oksygen rundt i kroppen. Alle cellene dine er avhengig av oksygen for å fungere.
Enkle ting du kan gjøre her er å daglig være ute i frisk luft. Bare det å gå en tur vil ha en positiv innvirkning på oksygennivået i blodet ditt.
Om du røyker vil du mest sannsynlig også oppleve stor forbedring i energinivået ditt om du stumper røyken.

Mat, fordøyelse og oksygenopptak

Hva gjelder for deg som leser dette?
Hva kan akkurat du gjøre for å bedre ditt energinivå? Kanskje er du der jeg var, og må jobbe med alle disse tre?

Jeg gikk rundt i årevis og trodde at det bare var sånn jeg var. Jeg var et menneske som trengte mye søvn. Jeg sov mye, men ble likevel ikke uthvilt. For å komme gjennom dagen var jeg avhengig av cola /pepsi sammen med brusen ble det også en røyk eller tre. Jeg hadde også mye smerter i kroppen, jeg var fortsatt uvitende den gang om at lite energi og smerter kom av samme årsak.

Når jeg la om kostholdet, fant ut hvilken mat som var bra for min kropp, begynte å bevege meg mer og stumpet røyken for godt, så begynte ting å snu.

Det er sant at unge mennesker stort sett har høyere mitokondriefunksjon enn eldre, og derfor ofte har mer energi, men vi skal ikke kimse av energiforløperne. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg har mye mer energi i dag enn jeg hadde som 20 åring.

Det å spise for en bedre helse, finne glede i å være mer fysisk aktiv og ikke minst kutte uvaner som bryter kroppen ned, er ikke alltid enkelt. Jeg kan likevel love deg at det er en befrielse når du går fra å «komme deg gjennom dagen» til å begynne å leve igjen.

Flere innlegg om energi og fatigue finner du her og her.

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>