2. oktober 2022
Forstoppelse

Plaget med forstoppelse?

Forstoppelse.

Er det noe som virkelig tapper kroppen for energi så er det når fordøyelsen ikke fungerer som den skal. Mange går på do bare 1-2 ganger per uke. For mange så gir ikke dette noe smerter i magen, men gjerne symptomer som lite energi, muskelverk osv.

Optimalt bør du gå på do minst en gang per dag, sjeldnere enn dette så er ”magen” for treg.

Skjult forstoppelse.

Om du går på do hver dag, får du tømt tarmen skikkelig? Føler du deg ”ferdig” når du har vært på do? Veldig mange opplever også skjult forstoppelse. Dvs at du går på do gjerne flere ganger for dagen, men du klarer ikke tømme tarmen skikkelig.

Når vi får forstoppelse, så bruker maten lang tid gjennom tarmen. Lenger tid, resulterer i at det blir sugd opp mer væske fra tarminnholdet – dermed blir tarminnholdet tørrere, hardere og vanskeligere å få ut.

Sjekkliste om du er plaget med forstoppelse.

Spiser du nok fiber?

Anbefaler at du får fiber fra grønnsaker og frukt. Hvorfor? Jo, for det er det de gode bakteriene i tarmen din lever av. Om du ikke er vant til så mye grønnsaker, så kan det virke overveldende for tarmbakteriene dine. Dette kan også gjøre deg forstoppet, spiser du lite grønnsaker i dag, ta en gradvis opptrapping.  Ønsker du å gi slipp på noen kilo hold deg til grønnsaker og vent med frukten til du har funnet trivselsvekten din.

Spis 5-7 never grønnsaker hver eneste dag! Det vil si at du spiser grønnsaker til alle 3 måltidene dine.

OBS tilfører du mer fiber i kosten din – spesielt om de kommer fra korn og frø, så er det viktig å drikke nok vann, om ikke så risikerer du en forverring i forstoppelsen din.

Jo flere bakterier du har i tarmen –  jo større volum på tarmmassen.  

Forskning fra Dr. Mercola, viser at enkelte bakterier i tarmen din er spesialisert til å fermentere fiber fra frukt og grønnsaker, biproduktene av denne fermenteringsprosessen er til stor hjelp til å fordøye maten riktig.  Det produseres kort kjedede fettsyrer som er kjent for å redusere risikoen for diabetes, hjertesykdommer og andre betennelsestilstander i kroppen.
Noen av disse biproduktene hjelper også på immunforsvaret ditt.

Spiser du nok (sunt) fett?

Som nevnt så er fiber og vann viktig for å holde magen i gang, men om du spiser for lite fett så kan dette også skape treg mage / forstoppelse. Hvorfor? Jo, fett er nødvendig for å få til det daglige toalettbesøket. Fett trigger galleblæren til å frigjøre galle, som også er en viktig faktor for å unngå forstoppelse. Du kommer altså best ut med et balansert kosthold.

 Får du nok B vitaminer?

Om ikke, dryss 1 ss næringsgjær (bjæst – fås i helsekosten) over salaten din om morgenen, dette vil bidra øke tarmbevegelsen. Har du vært plaget med forstoppelse over lang tid, så vil ofte tarmbevegelsene være sjeldnere og svakere.

Massasje – maser i gang systemet.

Maser magen. Dette anbefales om du har strevet med forstoppelse over lang tid.

Trening.

Trening øker sirkulasjonen og dette bidrar til å øke tarm bevegelsene.

Kost som kan medvirke til en forstoppet mage.

Sukker, raffinerte matvarer, junkfood ol. gir ikke bakteriene i tarmen din noe å spise, anbefaler ikke at dette er en stor del av ditt daglige kosthold.

Det kan også være matintoleranser som gjør deg forstoppet. Test 21 dager uten gluten(hvete, spelt, bygg og rug) og meieriprodukter . OBS: dette gjelder absolutt ikke alle, men test deg frem og se hva som kan hjelpe deg. Vi er forskjellige – det som kan skape forstoppelse for en, kan skape diare for en annen.

Ikke tatt tarm testen enda ? sjekk den ut her – mulig din forstoppelse skyldes lekk tarm og eller matintoleranse?

Jeg vil dele en oppskrift med deg som støtter din tarmflora og kan få fart på magen din igjen.

Frokost – for en gladere tarm.

2 never grønnkålblanding (eller andre mørkegrønne bladgrønnsaker)
Omelett av 2 egg, 1 ss vann + litt Himalaya salt
Cherry tomat + agurk
1,5 ss gresskarkjerner
1 ss bjæst næringsgjær

Dressing:
2 ss MCT olje ( du kan også bruke olivenolje)
1 ts sitron
krydder etter ønske (jeg bruker ofte bare Himalaya salt og pepper)
1 ts fiber sirup (kan sløyfes)

sunn frokost

OBS: selv om forstoppelse mange ganger er knyttet til livsstil, kan det være andre bakenforliggende årsaker. Sjekk derfor alltid med din lege om du har vært plaget med forstoppelse over tid. 

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

>