fbpx
Stressmestring

Stressmestring

Det er tydelig sammenheng mellom høyt stressnivå og

lekk tarm.
Jeg ser på stressmestring som en måte å slutte sirkelen på. Når du har gjort de kostendringene som var nødvendig, og startet med å bygge opp tarmen, vil ofte plagene dine reduseres. I mange tilfeller vil plagene forsvinne helt. Men kroppen er dynamisk, så vi må fortsette på den gode veien vi har startet, for at resultatene skal være varige.


Når vi vet at høyt stressnivå påvirker tarmen vår negativt, er det lurt å legge en eller annen form for stressmestring inn i din daglige rutine.

Det er mange måter å redusere stresset på.
Den beste måten å redusere stresset på, er den som fungerer for deg, og som gir deg ro. Det aller viktigste er å finne den metoden du klarer å gjøre til en vane.
To av mine verktøy til å redusere hverdagsstresset, er lu jong og mindfulness meditasjon.

Mindfulness handler om å være fullt og helt oppmerksom på det som skjer akkurat nå.
Dette kan bidra til å redusere negativt stress, og dermed gi mentalt overskudd. Mindfulness handler om å observere tankene i stedet for å prøve å undertrykke / kontrollere de.
"Tankene dine er kun mentale hendelser i sinnet"

Lu jong – meditasjon i bevegelse.
Lu jong består av en serie bevegelser som er utviklet for å virke selvhelende. Ved hjelp av disse øvelsene er vi i stand til å løse opp blokkeringer på det fysiske, mentale og energimessige plan.
Resultatet er at vi lettere vil kunne bekjempe sykdom og ubalanser, løse opp negative følelser og øke energinivået.
Lu Jong har røtter i tibetansk medisin, som hevder at sykdom oppstår som en følge av ubalanse i elementene, eller i de vitale væskene i kroppen. Ved å kombinere kroppsposisjon og bevegelse, samt bevisst bruk av pusten, åpnes energibanene, blokkeringer reduseres og kroppens selvhelende kraft aktiveres.

Øvelsene passer for alle uavhengig av alder og kondisjon.
Ryggraden påvirkes skånsomt ved praktisering av Lu Jong, og kroppsbevissthet og mentalt fokus utvikles.

Takker Tulku Lobsang Rinpoche for at han har gjort disse 23 lu jong øvelsene  tilgjengelig for oss her i vesten!

Jeg kombinerer disse to metodene. Jeg starter gjerne med lu jong, før jeg går over til mindfulness meditasjon sittende. Det er ikke alltid like lett å sette seg ned og meditere, spesielt ikke om du føler deg stresset. Da er det ofte lettere å starte med fysiske øvelser (lu jong).

Bilde fra fornying av lu jong sertifikat 2018 med Tulku Lobsang Rinpoche

1-1 coaching i lu jong og mindfulness meditasjon – 2 timers kurs.


Kurs innhold:

  • Innføring i de 5 element øvelsene i lu jong + 2 tilleggsøvelser tilpasset dine behov.
  • 1 guidet meditasjon.
  • Pusteøvelse – 9 breathing.
  • 1 meditasjon med objekt utenfor kroppen.
  • Avspenning.
  • Avsluttes med kum nye (Tibetansk massasje). Massasjen utføres stående, med klær på, og tar ca 5 minutter).
  • Tips og råd til hvordan du kan leve mer i øyeblikket.
  • Kompendiet.

Dette kurset er et praktisk kurs. Det jeg vil du skal sitte igjen med etter kurset, er verktøy til å lettere håndtere hverdagsstress.Vi går ikke i dypden på hver enkelt øvelse, historien bak osv.Dersom du ønsker å lære mer om lu jong og mindfulness, vil jeg anbefale et utvidet kurs i lu jong. 

© 2024, Margrethe Skår - Helseveileder

>