fbpx
26. mai 2024

[SIBO] Symptomlindring vs behandling

Symptomlindring er ikke det samme som behandling, men noe vi gjør i tillegg til spesifikk behandling

Symptomlindring vs behandling

Før vi fikk kunnskap om SIBO hadde vi kun symptomlindring å tilby. Det finnes mange tiltak du kan gjøre for å redusere SIBO symptomer (OBS disse symptomene kan ha andre årsaker også. I dette innlegget ser vi på når disse symptomene er koblet til SIBO/IMO).

I dag vet vi at SIBO handler om bakteriell overvekst. Det å lindre symptomene vil derfor ofte bare ha effekt så lenge du bruker valgt «lindringsmetode».

Når er det gunstig å bruke symptomlindring ?

  • Når du venter på svar på testen din
    SIBO dietter brukes blant annet for å oppnå symptomlindring. Mange har derfor nytte av å begynne på en SIBO diett i påvente av svar. Felles for alle SIBO dietter er at de er inneholder redusert mengde karbohydrater (maten til bakteriene).
    Streng diett kan være krevende, så noen ganger jobber vi heller spesifikt med lindring av et eller flere symptom.
  • Om pustetesten gir symptomforverring
    Hvordan hver enkelt reagerer på laktulosen varierer. Noen vil oppleve en kraftig symptomforverring ved testtakning, men for de fleste går det greit.
  • Om du har spist noe som gir symptomforverring
  • Når du er på reise
  • Kronisk SIBO symptom håndtering

 

Magesmerter, oppblåst, løs eller hard mage

Om du har SIBO har du trolig blitt godt kjent med en eller flere av disse symptomene.
Men, hva kan du gjøre med det ?

 

Magesmerter 

Det mange opplever som frustrerende er at vanlig smertestillende (NSAID´s) hjelper kanskje ikke.
Det som ofte kan hjelpe er noe som får glattmuskulaturen til å slappe av og tilskudd som virker krampeløsende. F.eks. peppermynte.
Mange vil kunne oppleve at dette gir en lindrende effekt. (Peppermynte bør ikke brukes om du er plaget med refluks).
Noen ganger kan også melkesyrebakterien L.Plantarum 299v hjelpe.

 

Oppblåst mage

 Aktivt kull kan mange ganger hjelpe både på oppblåst mage og ved smerter.

Grunnen til at dette kan hjelpe er at kull absorberer gass.
Ikke ta dette sammen med inntak av mat, drikke, tilskudd eller medisiner. P.ga absorberingsevnen (av gass og væske) kan det for noen gi forstoppelse.
Dette er ikke vanlig å bruke fast, men kan for noen hjelpe i akutte situasjoner.
(NB: Snakk med din lege før du bruker dette).

Forstoppelse /treg mage

 Får du i deg nok fett ? Et kosthold med lavt fettinnhold kan også gi forstoppelse. Tilstrekkelige mengder fett stimulerer til økt tykktarms motilitet/bevegelse.

Vi skal heller ikke kimse av det å drikke nok vann. Er magen treg, kan mange komme langt ved å starte dagen med lunkent til varmt vann. Ikke hiv det ned på stående ved kjøkkenbenken, sett deg ned og bruk god tid. Dette vil også kunne stimulere til økt tarmbevegelse.

Om det er IMO som er årsaken til forstoppelse vil som regel ikke mer fiber hjelpe deg, da fiber er mat til bakteriene og det vil derfor kunne gjøre forstoppelsen verre.

Det som kan hjelpe er blant annet magnesium oksid eller sitrat. Om du bruker magnesium mot forstoppelse er det viktig at det tas 2 timer etter måltid, helst på kvelden.

 

Diare/ løs mage

Diare kan føre til tap av væske og elektrolytter. Istedenfor bare vann, få inn litt salt og sukker, gjerne i form av honning om du tåler det.

Når det gjelder kosthold kan det ofte hjelpe med litt banan, hvit ris og hvitt brød, gjerne svi det litt på pannen for å få litt samme effekten som ved kull.

Noen vil også kunne oppleve effekt av probiotikaen Saccharomyces boulardii. Om du har SIBO, pass på at tilskuddet ikke inneholder for mye prebiotika.

 

Disclamier: Du bør ikke bruke denne informasjonen som en erstatning for profesjonell medisinsk rådgivning, diagnose eller behandling. Hvis du har noen bekymringer eller spørsmål om din helse, bør du alltid konsultere med lege eller annet helsepersonell.

Margrethe Skår

Jeg heter Margrethe Skår og jobber som Helseveileder på 20ende året. Jeg veileder deg til bedre helse, naturlig vekt og ett sunnere kroppsbilde ved hjelp av blant annet en ny og banebrytende tilnærming utviklet av the institute for the Psychology of Eating. Jeg har i tillegg spesialisert meg på matintoleranse, SIBO og flere andre dysbioser. Jeg oppdaterer hele tiden min kunnskap når det gjelder kropp, mat og helse. Kontakt info finner du her

Vis alle innlegg av Margrethe Skår →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>