fbpx

Tusen takk for at du tok quizen!

Dine svar peker i retning:    

Ibs/sibo


Om du har prøvd et typisk tarmstyrkende kosthold, er det store sjanser for at du ikke har opplevd ønsket effekt.

IBS – irritabel tarm syndrom er den mest vanlige magelidelsen i Norge.

Kvinner har dobbelt så stor sjanse for å få IBS sammenlignet med menn.

Det er en funksjonell sykdom, det vil si at det er ikke noe påvisbar årsak selv om du har masse symptomer.

Denne diagnosen får du som regel etter at andre sykdommer er utelukket.

IBS er koblet til SIBO

Nye studier viser at opptil 78% av de som har IBS har i tillegg SIBO.

Mistenker du at det er SIBO i tillegg til IBS, kan du finne ut dette ved å ta en pustetest. Det er viktig å huske på at SIBO er ikke en diagnose. Om du har bakteriell overvekst i tynntarmen, er det alltid noe annet som ligger bak. Det er derfor viktig å se hele bildet, når du skal optimalisere din tarmhelse.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5347643/

Hvorfor er det et problem å ha for mange bakterier i tynntarmen?

Når du spiser kommer maten først til magesekken og deretter tynntarmen. Tynntarmen er 4-5 meter lang, og skal blant annet hjelpe deg til å ta opp næringsstoffer fra maten, før tarminnholdet går videre til tykktarmen som er vesentlig kortere (ca 1,5 meter).

I tynntarmen finner vi mye fersk mat, i motsetning til tykktarmen der restene havner.

Når bakteriene fra tykktarmen flytter inn i tynntarmen har de masse fersk mat tilgjengelig. Problemet med dette er at fermenteringen som skjer her vil skape mye gass.

Hovedsymptomene på SIBO er derfor nettopp gass – luft i magen, oppblåsthet og magesmerter.

SIBO kan også føre til lekk tarm

Dersom du har begge deler er det avgjørende å begynne med overveksten i tynntarmen først.

Om du har SIBO er det viktig å finne ut hvilken gass du har for mye av.

I mange tilfeller er det gunstig å behandle dette med antimikrobielle urter. Kosthold vil som regel bare gi symptomlette.

Hvilket kosthold er mest gunstig om du har IBS/SIBO?

Min erfaring er en kombinasjon av lavfodmap og SCD (Spesifikk karbohydrat diett) i en kortere eller lengre periode.

Lav fodmap er den mest kjente dietten ved IBS (som ofte kan føre til SIBO). 

Svært mange opplever bedring på denne dietten.

Jeg vil likevel anbefale deg å være oppmerksom på at om du bruker en streng lav fodmap over lang tid (mer enn 3 måneder), går det hardt utover noen av dine gode bakterier i tykktarmen. (Bifidobakteriene).

En streng diett bør derfor etter min mening aldri vare mer enn i en avgrenset periode. 

Derfra kan du ta med deg det du lærte om hva som fungerer og ev ikke fungerer, over i din vedlikeholdsfase.

I og med at SIBO mange ganger kan føre til lekk tarm, er det viktig å se på hele fordøyelsessystemet, før du velger behandling for din tarm.


Ta kontakt

for en uforpliktende prat

eller send meg noen ord på
e-post:
[email protected]

>